Skrivet av: hardestnut | mars 14, 2010

Sousveillance, The way to go?

Teknologi är kul och bra och ju mer det får utvecklas desto mer demokratiskt blir det. I takt med att priset sjunker som en konsekvens av effektiviserade tillverkningsmetoder blir även avancerad teknologi överkomlig för gemene man. Jag minns när jag såg Dick Tracy när jag var liten och hur den precis hann ha premiär innan personsökare och mobiltelefoner började sprida sig i hela samhället. Vad jag verkligen gillar är hur vi alla har möjlighet att fota och filma vår verklighet hela tiden. Har man inte en digitalkamera som man kan lägga upp saker på youtube med så kan man med största sannolikhet göra det med telefonen. Steve Mann som har populariserat begreppet sousveillance använder flera olika speciella lösningar för att det ska bli så omedvetet som möjligt. Flera av dem är faktiskt rätt roliga, se t.ex.  http://www.eyetap.org/. Men jag upplever att det som verkligen är intressant är hur mycket man tydliggör att övervakning är ett maktövergrepp  för dem som rutinmässigt ägnar sig åt det. Bara genom att dokumentera de som dokumenterar så tvingar man dem till en dialog och att möta objektet. Eftersom att de antagligen inte är intresserade av det så kommer övervakning som maktverktyg ställas på sin spets. Men det här är bara något som jag gissar på utifrån videoklipp som detta: http://tuggarna.posterous.com/polisen-som-mitt-i-tunnelbanan-star

Kommentera

Kategorier

