Skrivet av: hardestnut | mars 1, 2010

Varför väljer man något?

Jag har suttit och läst på lite extra den senaste tiden, det som jag har läst på är vad olika framträdande personer i Piratpartiet skriver, tycker och tänker på olika forum på nätet. En av de viktigaste saker som jag noterar är hur engarerade de flesta är i olika sakfrågor som rör förhållningssätt till både abstrakta och konkreta problem. Det är mycket spännande reflektioner och observationer som man kan ta del av på olika bloggar och diskussionsforum, men samtidigt så är jag tveksam till om fokus är på rätt sak. Trots att det ligger på ämnen som är viktiga och bra borde det flyttas till frågor som ligger närmare människors konkreta vardag. Vad är det för problem som övervakning, åsiktsregistrering och det asymmetriska förhållandet mellan individer och företags juridiska avdelningar innebär? Hur omsätter man den interna debatten i piratpartiet till tydliga exempel som ”vanliga” människor kan ta till sig? Vad är partiets visioner?

Jag tror inte att vägen framåt för Piratpartiet är att diskutera svagheterna i partiets plattform utan istället att gå framåt genom att integrera plattformen i en sammanhållen politisk vision.

I en politisk verklighet där det råder ett tydligt underskott på ideologi så känner jag att det just är genom visioner som man kan nå fram till människor. Man  bör genom konkreta exempel visa hur bra samhället skulle kunna se ut som ett resultat av piratpartiets politik och tydliggöra vad det är för risker och problem som alternativen för med sig.

Jag tror att man måste börja tänka i termer av konkreta bilder som väljaren förstår och är intresserad av att ta till sig. man måste synliggöra de systematiska problem som piratpartiet vill bekämpa i termer av vardagssituationer, och jag tror att det är dags att börja göra det nu. Även om inte alla står bakom alla exempel så är det den samlade bilden som måste börja kommuniceras.

Kommentera

Kategorier

